43. Dimensi Alam Malakut

   
43. Dimensi Alam Malakut

43. Dimensi Alam Malakut




 

Kitab : Al Jawahiratul Makhfiyyah

Judul : Dimensi Alam Malakut

Disusun oleh : Mohammad Amri Yusof     

Ditulis oleh : Sallehudin Bin Sufi

Dikarang oleh : Ahmad Fahmi Hadiid Syams Al Makhfy


Dimensi Alam Malakut

Suatu hari berlaku dialog antara Jin muslim dari Ma'la (Mekah) dengan Ahmad secaravberhadapan. Jin itu berkata: 

"Ketika kami (jin) mendekati Nabi Mulia Muhammad, kami dihalangi beberapa malaikat dan salah satu malaikat itu memberitakan kehadiran kami kepada Nabi Muhammad, dengan gementar kami  menyaksikan keadaan masa itu ketika Allah menyentuh Nabi Muhammad SAW dengan cahaya ilmu dan wahyu-Nya. Dan kami diberikan izin untuk mendekati Sang Pewaris Syurga tertinggi itu. Tahukah kamu wahai Bani Laytani, selama kami mengikuti Nabi Mulia Muhammad.


Baginda selain didampingi oleh para Malaikat, ada satu sahabat Baginda SAW yang sangat menakjubkan bagi kami. Langkah kaki dan wajahnya sungguh menggetarkan dan sangat menakutkan bagi para Jin kafir, beliau ialah Sayyidina Umar r.a. Bunyi langkah kaki Umar telah dapat menggetarkan dan melemaskan jin-jin kafir. Dan itu disebabkan oleh kerana beliau Umar memiliki hati yang tunduk dan taat kepada Allah dan Rasulullah. Cara syaitan-syaitan (jin-jin kafir) masuk ke dalam diri manusia adalah melalui syahwat. Namun tidak ada sedikitpun ruang untuk masuk ke dalam diri Umar. Dan Umar mampu menampar syaitan dengan pedangnya."


Alam Malakut adalah yang dilalui Malaikat dalam melaksanakan tugasnya sesuai Takdir. Sedangkan Alam Barzakh adalah Alam tengah-tengah bertemunya dengan Malaikat, sebelum Alam Akhirat. Alam Azali adalah dimana berjalannya Ruh menuju Jasad. Berapa banyak pun dimensinya, bangsa jin tetap pada dimensi dunia bersama manusia. Bahkan iblis boleh berada dimerata tempat kewujudannya dan masih boleh ditembus masuk alamnya atas izin dan kehendak Allah. Berbeza jauh dengan alam Malakut, dimensi Rabbaniyah tidak akan mampu ditembus sebab sudah tidak lagi berkenaan dengan alam dunia, dan memiliki jalur masuk tersendiri.


Kalau sekiranya syaitan tidak meliputi hati anak Adam, pasti dia akan melihat alam malakut. “Seandainya bukan kerana syaitan menyelimuti jiwa anak cucu Adam, niscaya mereka menyaksikan malaikat di langit.” (HR Ahmad). Jika syaitan jin yang ada di dalam tubuh manusia tidak mampu lagi mengadakan tipudaya di dalam hatinya, maka pandangan matahati manusia dapat menembus alam malakut atau alam kerajaan langit dimana Lauh Mahfudz berada.


Pandangan mata manusia (dengan izin Allah) menjadi tembus sehingga ia mampu melihat alam ghaib, baik ghaibnya alam malakut yang ada di langit maupun ghaibnya alam malakut yang ada di dalam isi dada manusia. Apabila tanda-tanda seperti itu belum tampak pada diri seseorang, berarti di dalam hati orang tersebut masih berpotensi mendapatkan was-was dari syaitan. Hal tersebut berarti di dalam tubuh manusia itu masih terdapat banyak syaitan jin yang setiap saat menusuk dan menguasai wilayah kesadarannya. 


Tiga alam ini masing-masing mempunyai dimensi yang berbeza, alam malakut, alam jin dan alam dunia. Disebabkan hati Rasulullah SAW bersih dari syaitan, maka Baginda mampu melihat alam malakut sekaligus alam jin. Sabda Rasulullah SAW, "Seandainya di hati manusia tidak ada syaitan-syaitan yang mengelilinginya (sifat-sifat syaitan atau syaitan yang menguasai akal dan syahwat) pastilah manusia boleh melihat alam malakut". Antara alam jin dan alam manusia, dimensinya sangat tipis, disebabkan memang sebagai ujian bagi jin dan manusia itu sendiri. 


Alam malakut ada dalam Al Qur`an dimana malaikat melaksanakan tugasnya. Dan seluruh jin tidak akan mampu menembusi alam malakut. Jika mereka mencubanya, akan hancur dengan panahan api yang terdapat di dinding-dinding alam malakut. Setelah kelahiran Rasulullah saw alam malakut diberi perisai panah dari api yang sangat panas seperti lelehan perak (suwaz minan naar wa nuhas).


يُرْسَلُ عَلَيْكُمَا شُوَاظٌ مِّنْ نَّارٍۙ وَّنُحَاسٌ فَلَا تَنْتَصِرَانِۚ 

Ar-Rahman: 35 

Erti: Kepada kamu, (jin dan manusia) dilepaskan nyala api dan cairan tembaga maka kamu tidak dapat menyelamatkan diri (dari padanya).


اِلَّا لِمَنِ ارْتَضٰى

Al-Anbiya': 28

Erti: kecuali mereka yang diredjai ( dijadikan Allah sebagai rasul dari bangsa manusia maupun jin)


Diperbarui
Tambahkan Komentar

Translate

Pengunjung