Kemuliaan Bulan Ramadhan

   
Kemuliaan Bulan Ramadhan

Kemuliaan Bulan Ramadhan

11 Maret 2024 (malam pertama bulan ramadhan)

Kemuliaan Bulan Ramadhan


Nabi Khidr as berkata kepadaku di malam pertama Bulan Ramadhan Tahun ini : "Wahai Bani Adam Ummat Nabi Mulia Muhammad Saw, saat menjelang waktu Asar hanya sedikit sekali Allah mencatat air mata haru dan rindu serta bahagia dari mereka yang menyambut bulan suci Ramadhan dari kaum muslimin.

 

Seandainya mereka memahami dan mengetahui bahawa ketika Allah memberitakan tentang kemuliaan bulan Ramadhan kepada kami (Para Nabi dan Rasul) tentang berhiasnya Syurga dan terbukanya pintu-pintu Syurga, terhentinya siksa kubur dan para bidadari berhias di setiap Taman syurga. Setiap lapis langit para Malaikat berdiri memuji Allah dan memuji-muji ummat Nabi Muhammad S.a.w yang berpuasa, dan terbukanya pintu keberkahan, pintu Rahmat dan pintu ampunan Allah kepada mereka yang berpuasa dengan baik dan yang sesuai dengan apa yang ditetapkan Allah (hukum-hukum dalam berpuasa).

 

Seandainya mereka mengetahui betapa dekatnya Allah kepada hamba-hamba Nya yang berpuasa, dan dalam genggaman Allah jutaan hadiah dan janji-janji yang akan di tunaikan Rabbul'alamiin. Kami sangat cemburu dan merasa ingin berada di tengah-tengah ummat Nabi Mulia Muhammad Saw. Dan aku (Nabi Khidr a.s) termasuk yang menjalankan puasa Ramadhan di setiap tahun setelah Beliau SAW wafat.

 

Salam Ramadhan Karim ...



Ahmad F. bin Abdullah Alwie Syams

Diperbarui
Tambahkan Komentar

Translate

Pengunjung